Tarptautinis Thomo Manno festivalis Nidoje garsėja intriguojančiomis koncertų programomis. Tačiau liepos 20-osios muzikos vakaras Nidos evangelikų liuteronų bažnyčioje buvo ypatingas. Audringus jo publikos plojimus ir „Bravo!“ šūksnius renginio senbuviams ir numylėtiniams – chorui „Aidija“ – šį kartą padėjo pelnyti net trys dirigentai: estė, latvis ir lietuvis. 

Paminėdamas trijų Baltijos valstybių nepriklausomybės šimtmečius festivalis sumanė pristatyti šių šalių klasikinę ir šiuolaikinę chorinę muziką bei jos kūrėjus. Pirmą kartą festivalyje surengtose kūrybinėse dirbtuvėse triūsė Lietuvos, Latvijos ir Estijos muzikos akademijų chorinio dirigavimo studentai rengdami su „Aidija“ savo šalių kompozitorių muzikos programas.

Estijai projekte atstovavo chorų vadovė ir dainininkė Leiu Tonissaar, Latvijai – kelių tarptautinių konkursų laureatas, chorų dirigentas ir dainininkas Matisas Peteris Circenis, Lietuvai – „Aidijos“ choristas, šiuo metu simfoninį dirigavimą Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje studijuojantis Mantvydas Drūlia.

Koncerte pristatyta Baltijos šalių chorinės muzikos retrospektyva atvėrė įspūdingą muzikos peizažą. Jis driekėsi nuo XX a. pradžios, žyminčios profesionaliosios chorinės muzikos užuomazgas visose trijose šalyse, iki šių dienų, aprėpė sovietmetį ir geležinės uždangos kontekstus, laisvės proveržiu alsuojančią muziką ir modernistinius pastarųjų metų kūrybos sumanymus.

Bažnyčioje liejosi tradicinės dainos ir egzotiškais stiklo taurių, butelių, perkusinių instrumentų skambesiais bei vokaliniais efektais pagyvinti kūriniai. „Aidija“ dainavo estiškai, latviškai ir lietuviškai.

Jaunieji chorvedžiai taip pat prisijungė prie choro, kai nedirigavo. Choristu šį kartą tapo netgi „Aidijos“ vadovas ir vienas šio projekto iniciatorių Romualdas Gražinis.

„Aš nesikišau į darbo procesą repeticijose. Visada yra svarbiau padėti jaunam profesionalui atsiskleisti ir būti savimi negu perduoti jam savo muzikines paslaptis. Dirbome labai smagiai ir intensyviai, vadovaujami išties talentingų jaunuolių. Abu svečiai – dar tik antrakursiai, bet jautėsi, kad jie turi tvirtus profesinius pagrindus, yra ryškios asmenybės. Sakyčiau, dabartinė jaunoji dirigentų karta yra visiškai kito lygmens negu mūsų“, – dalijosi kūrybinės stovyklos įspūdžiais R.Gražinis.

Svečiai savo ruožtu gyrė „Aidijos“ chorą, palengvinusį sudėtingas užduotis dėl savo profesinės meistrystės ir muzikalumo.

„Ši savaitė Nidoje mums visiems trims buvo nuostabi patirtis. Manau, patenkinta liko ir publika, nes koncertui atrinkome tai, ką radome geriausia mūsų šalių chorinėje muzikoje, ir viskas gražiai „sulipo“, – džiaugėsi M.P.Circenis.

Dirigento nuomone, šią programą būtų prasminga pakartoti ir kitose Baltijos šalyse, juolab joms minint savo šimtmečius.  Tai  galimybė pažinti trijų kraštų chorinės muzikos, dirigavimo mokyklų ir netgi vokalinį savitumą.

Projekto sumanytojai žvelgia į dar tolesnę perspektyvą. „Ateityje galėtume bendradarbiauti su lenkais, vokiečiais, skandinavais“, – svajojo R.Gražinis.

Parengė Asta Andrikonytė. Nuotrauka Gintauto Beržinsko